r e p o r t á ž e  i n c i p i t u m
 r e p o r t á ž e
 r e p o r t á ž e  r e p o r t á ž e

titulka
koncerty
reportáže
recenzie
novinky
články
fotoreportáže
rozhovory
skupiny
ziny
kluby
rôzne
o nás

[ 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 ]


Schloss Tegal (USA), Raison d'etre (SWE), Seismic Wave Factory (CZ)
15.3.2005, Klub 007 Strahov - Praha (CZ)

Ars morta universum je jedna z prvých organizácii založená za účelom propagácie avantgardnej elektronickej a industriálnej hudby v Českej republike. Tohto roku priviedla na Strahov jedného z najaktívnejších a najvplyvnejších skladateľov ambientnej hudby Petra Anderssona spolu s jeho hlavným projektom Raison d'Etre. Okrem neho sa tu predstavili projekty Schloss Tegal z USA a domáci Seismic Wave Factory. To boli minimálne tri dôvody prečo sa Klub 007 nedal obísť.
Akciu otvoril americký projekt Schloss Tegal, ktorého vystúpenie sa začalo tesne pred mojim príchodom do klubu. Experimentálny projekt temnej ambientnej, industriálnej a psychoaktívnej hudby sa líšil od nasledovníkov väčšou priamočiarosťou a hlučnosťou, taktiež aj noisovým podfarbením skladieb. Od úvodných chvíľ bolo jasné, že to bude náročné na posluch a ušné bubienky, pretože vystúpenie bolo zvukovo prebudené a neprístupné. Predstavenie sa nieslo v zvukoch pripravovaného cd "Myth Of Meat" . Viac než pozitívnou vecou však bola videoprojekcia, ktorá vysoko prekonala hudobný výkon. Objavili sa tu zaujímavé motívy zo všetkých neprepádaných a mystických častí sveta, ľudskej existencie a vesmírne motívy. Osobným vrcholom sa stalo video detailného zašívania hlbokej krvácajúcej rany na predlaktí.
Po krátkej prestávke sa na pódiu ukázal Peter Andersson s dobrou náladou a dvoma fľaškami Pillsnera. Neobyčajným doplnkom jeho hudobného vybavenia bola barová stolička otočená sedadlom na zem, na ktorú boli privedené snímače zvuku. Hralo sa na ňu pomocou drôtenej špirály v tvare úľu a výsledkom bol zaujímavý kovovomrazivý zvuk evokujúci väzenské priestory. Celý koncert bol zliaty do jednej skladby plnej neobyčajných zvukov, motívov a nálad podfarbených výstupmi z už spomínanej stoličky. Vystúpenie vytvorilo na okamžik imaginárny svet plný kontrastov a neočakávaných ilúzii, ktoré Peter vykreslil pomocou prvkov orchestrálnej hudby, temných industriálnych postupov, vysoko položených chórických vokálov, zvonov a obrovskej spleti ambientných zvukov. Túto ilúziu imaginárna sprevádzali veľkolepé zábery z videoprojektora, kde sa premietali detailné pochody po povrchoch múrov, zložitých konštrukciách zo železobetónu, cesty po opustených priestoroch, prístavoch, kanáloch a utajených kútoch našej planéty. Celok hudby a videa pôsobil veľmi silným emočným dojmom a ponechával mysli obrovský priestor na rozjímanie a voľné rozlety vlastným smerom.
Takmer okamžite po vrcholnom výkone Petra Anderssona nasledoval Seismic Wave Factory. Jedná sa o ambientný hlukový projekt Roberta Hnáta a ako energickejšia zmena to bolo fajn. Minutážou síce kratšie, ale v kombinácii s necelou hodinkou Raison d'Etre mimoriadne náročné na koncentráciu a vnímanie. Sprievodná projekcia bola postavená na chaotických a rýchlych pohyboch rôznych tvarov, šume či pseudonáhodnej zmene farieb. Vystúpenie Seismic Wave Factory by sa dalo charakterizovať nasledovne: hudobne zaujímavé a inšpiratívne, projekcia pomerne nezaujímavá.
Koncert som dĺžkou zaradil medzi najkratšie v mojom živote, hoci svojou energiou a náročnosťou na sústredenie patrí k najzložitejším. Najväčšou nevýhodou bol fakt, že v klube sa pred pódiom nedalo sedieť, pretože na takýto typ hudby by to bolo viac ako vhodné. Za vrchol vystúpenia považujem projekt Raison d'Etre, ktorý vo mne zanechal silné pocity a veľa podnetov k rozjímaniu. Ďakujem, Ars morta universum!

[ Tomáš ]

[ 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 ]



Copyright © 1997-2013 incipitum.sk, ISSN 1337-222X
Doslovné ani čiastočné preberanie materiálu zo stránok incipitum.sk nie je povolené bez predchádzajúceho písomného povolenia redakcie.

Hit Counter by Digits