r e p o r t á ž e  i n c i p i t u m
 r e p o r t á ž e
 r e p o r t á ž e  r e p o r t á ž e

titulka
koncerty
reportáže
recenzie
novinky
články
fotoreportáže
rozhovory
skupiny
ziny
kluby
rôzne
o nás

[ 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 ]


Stereochrist, Methadrone
18.9.2005, Butterfly - Košice (SK)

Ťažko povedať, či za tú doslova komornú atmosféru v nedeľu 18. septembra mohla "snad sedmnáctá vyšší inteligence", alebo to, že ani vkus milovníka tvrdej hudby neodolá úvodu do nového prenosu z ľudského terária, zvaného reality show. Ale s návštevnosťou okolo dvadsať ľudí, a to sú v tom už asi aj nejakí tí, ktorí vstupné ani neplatili, to ďalej ísť nemôže a ani nepôjde. Takže akcia, o ktorej bude reč, bola jednou z posledných, ktoré Stará sladovňa zažila a zažije. Je zbytočné polemizovať, kto za to môže, faktom však ostáva, že napríklad teraz sa obrovskej väčšine ľudí, majúcich v Košiciach čo-to dočinenia s extrémnymi podobami metalovej hudby, podarilo prepásť nielen stretnutie s "legendou", ale aj výnimočný hudobný zážitok. Na svojom európskom turné totiž do Butterfly zavítalo americké dvojčlenné teleso Methadrone, ktorého motorom nie je nikto menší, ako Craig Pillard. Tým, ktorí majú aspoň zbežne zmapované klasické obdobie amerického death metalu, možno práve "doplo", že na Slovensku sa mihol "hlas" z debutového albumu temného deathmetalového kultu Incantation a protagonista záhrobných doom- a deathmetalových spolkov Womb a Disciples Of Mockery...
Američania na turné vyrazili v spoločnosti Stereochrist z maďarského Sopronu. Tí okolo deviatej večer koncert otvorili hudbou, ktorá mala k avizovanému doom metalu, či dokonca doom/stoner rocku, dosť ďaleko. Stereochrist sa predviedli ako jednoznačne metalová a poriadne nadupaná trojica zohratých hudobníkov (Kolos Hegyi - gitara, zborový vokál, Tamás Koltay - bicie, Balázs Megyesi - basgitara), doplnená vyspievaným a vykričaným hrdlom Pétra Felföldiho. V energickom trištvrtehodinovom bloku odzneli hlavne skladby z debutového albumu "Dead River Blues", ktoré sa stretli s ohlasom až prekvapivo búrlivým na také nepočetné publikum. Štýl Maďarov osloví zvlášť priaznivcov nervného, náladového a zdravo agresívneho hrania scény z delty Mississippi a okolia, kde sa u skupín ako Pantera, Graveyard Rodeo či Corrosion Of Conformity zlúčila "sabbathovská" kompozícia s punkovou útočnosťou a tvrdosťou klasického thrash metalu. Na hlavný inšpiračný zdroj ukázal aj výber coververzií (Pantera, Down). Skupina od susedov z juhu sa skrátka postarala o príjemné prekvapenie. Asi aj preto, že bez ohľadu na návštevnosť išla na plný plyn. Je lepšie zahrať pre tých, ktorí prišli, než suchým výkonom ich potrestať za tých, ktorí doma zrejme čučali na "veľkého brata", prípadne ich odradil to, že "severní vítr je krutý".
Už zvuková skúška dvojice Craig Pillard (sólová basgitara, vokál, programovanie) a Randy Stokes (basgitara) jasne naznačila, že hudba, akú hrajú Methadrone, na pódiu slovenského klubu zaznie možno prvýkrát. Ak potenciálnych fanúšikov odradil niekoľkoslovný názov žánru na plagáte, zvlášť kvôli slovku "experimental", tak urobili naozaj chybu. Prišli o najhlbšie a najtemnejšie jadro extrémnej formy doom metalu, charakterizovanej pohrebnými, v lepšom prípade valivými tempami, udávanými v tomto prípade naprogramovanými bicími. Zvláštne nazvučené a výrazne skreslené basgitary sa v súznení s rôznymi nasamplovanými zvukovými plochami starali o atmosféru a nálady, ktoré by bez väčších úprav mohli poslúžiť povedzme tvorcom filmov, odohrávajúcich sa na planétach vo vzdialených galaxiách, kde v jaskyniach drieme neznáma hrôza, alebo v spustošených krajinách, ovládaných bezmenným zlom. Efekt kozmických diaľok, prípadne bezútešných pustatín vo vhodných momentoch znásobil Craigov ryk, často prechádzajúci až do klokotania súčasných deathmetalových "výleviek". Skôr ako na pohyb pod pódiom táto hudba vyzývala na pomyselnú púť do iných dimenzií a na uznanlivý potlesk po každej skladbe. Po žánrovej stránke tu viac ako paralely k nemetalovým Laibach alebo The Swans, ktorých Metadrone uvádzajú ako jeden z inšpiračných zdrojov, možno vycítiť prístup blízky doomovým apokalyptikom Winter, industriálne zafarbeným deathmetalistom Prophecy Of Doom a v neposlednom rade súčasným drone/doomovým atmosferikom Sagramon alebo Morehed Tribes.
Štyridsať minút programu pre niekoho ubehlo ako voda, niekto iný toho mohol mať tak akurát dosť. V každom prípade asi každý z klubu odchádzal s pocitom, že počul niečo nezvyčajné. Kedy a kde sa niečo podobné zopakuje, je v prípade "spiacej" metropoly východu viac ako neisté.
P.S. Pred koncertom sa Američania priznali, že v Košiciach sa im páčilo, dosť ich očarilo centrum a zvlášť katedrála. Keď sa dozvedeli, že má zo šesťsto rokov, skonštatovali, že v Európe je naozaj čo vidieť, zatiaľ čo "v Amerike žiadna kultúra nie je a to je škoda". Deň na to ich čakala Budapešť, tak snáď v nich okrem tamojších pamiatok dobrý dojem zanechala aj návštevnosť.

[ Martin ]

[ 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 ]



Copyright © 1997-2013 incipitum.sk, ISSN 1337-222X
Doslovné ani čiastočné preberanie materiálu zo stránok incipitum.sk nie je povolené bez predchádzajúceho písomného povolenia redakcie.

Hit Counter by Digits