r e p o r t á ž e  i n c i p i t u m
 r e p o r t á ž e
 r e p o r t á ž e  r e p o r t á ž e

titulka
koncerty
reportáže
recenzie
novinky
články
fotoreportáže
rozhovory
skupiny
ziny
kluby
rôzne
o nás

[ 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 ]

Sounds Extreme Tour 2012
Truth Corroded (Aus), Vital Remains (Usa), Malevolent Creation (Usa), Krisiun (Bra)
28.1.2012, Collosseum - Košice (SK)

Metalovú sezónu v Collosseu odštartoval koncert, ktorý bol skôr oslavou death metalu z čias, kedy zaznamenal svoj definitívny prelom na scénu a takmer okamžite vstúpil do svojho zlatého veku. Pre niekoho možno old school a pravek, rozhodne však akcia, ktorá nebola len pre „pamätníkov“, ale pre každého, kto si vychutná rýdzi klasický death metal, ktorý má čo povedať aj dnes, a od účinkujúcich, ktorí stále patria medzi špičku žánru.

Začiatok akcie bol avizovaný na pol šiestu večer, v tom čase sa však v klube ponevieralo len pár desiatok návštevníkov a smrdelo to prúserom. Nikto sa teda nikam neponáhľal a až okolo štvrť na sedem bez zbytočných úvodov začali na pódiu vystrájať u nás zatiaľ takmer neznámi Austrálčania TRUTH CORRODED. Pätica z Adelaide na úvod predviedla možno aj „najmodernejšie“ znejúcu hudbu, dosť pochopiteľne, keďže so vznikom v roku 1997 sú od „hviezd večera“ mladší skoro o desaťročie. Počas asi polhodinového svetu zahrali skladby z posledných dvoch albumov – aktuálny štvrtý „Worship The Bled“ vyšiel minulého roku. Hudobne ide o zmes ostrého death a thrash metalu s moderným riffovaním a viacerými odbočkami k metalcoru. Razantná, energická a agresívna, veľmi živá a úderná hudba, silný vokál a sympatické civilné vystupovanie si hustnúce rady publika získali bez väčšej námahy a veľmi solídny zvuk sľuboval impozantný koncertný zážitok.

VITAL REMAINS vychrlilo podzemie amerického Rhode Islandu v roku 1988 a odvtedy si táto temná deathmetalová záležitosť vybudovala dôstojnú pozíciu na scéne bez ohľadu na to, že na konte má len šesť albumov a v Európe zas tak často nehráva – toto bolo moje len druhé stretnutie s nimi, pričom to prvé sa odohralo v roku 1997 v Uherskom Hradišti. O tom, že ide už o „vyšší level“ svedčilo aj to, že kapelu zvučili technici. A musím povedať, že poriadne to poondiali, pretože to, čo z pódia znelo aspoň polovicu setu, nebolo hodné nie že skupiny tohto formátu, ale akejkoľvek skupiny. Vážne sa mi zdalo, že „zodpovedné osoby“ sa nastavovať zvuk učili od Lemmyho v istom klipe MOTÖRHEAD – jedným šmahom ruky všetko doprava. Tým pádom nehorázne väzbiace a pískajúce gitary, basa s bicími zliata do hukotu vybuchujúcej benzínovej pumpy, jediné, čo ako – tak vyznelo, bol vokál, a sóla ste si museli domýšľať. Zhruba v polovici setu sa to zvukárom podarilo vyladiť na znesiteľnú úroveň, ale stále žiadna sláva. Dajme tomu, že sa dalo oceniť nasadenie a naozajstná deathmetalová charizma starých čias, pretože tu košieľky a ofinky na pódiu fakt nehrozili. Slušným prekvapením bolo, že jediným pôvodným členom skupiny je momentálne gitarista Tony Lazaro, ktorý sa ako prinajmenšom čiastočný „domorodý Američan“ môže popýšiť bezstratovými pačesmi a gitarou naozaj pozoruhodného tvaru, na ktorej kúzlil sóla, z ktorých väčšinu nanešťastie počul asi iba on sám. Novými členmi sú basák Gator Collier a spevák Scott Wily, obaja od roku 2008, kto hral na bicie a druhú gitaru, som sa nedozvedel. Vokalista má rozhodne kvalitný prejav, ale zaujalo ma to, že debilný zvyk z praveku slovenského extrémneho metalu – prednášať názvy skladieb neartikulovaným zagrcaním – je populárny aj za oceánom. Vzhľadom na zvuk sa dalo dosť ťažko vydedukovať, ktorá zo skladieb z prvých dvoch albumov – s týmto špeciálnym setom VR vyrazili do Európy – akurát znie. A mám pocit, že hralo sa aj z „Icons Of Evil“, usudzujem prinajmenšom podľa jedného z intier. Pódiové podanie setu bolo na úrovni, len škoda, že tentokrát sa lepšie pozeralo než počúvalo, a chybou klubu to rozhodne nebolo.

Večer plný prekvapení pokračoval s MALEVOLENT CREATION, ktorí tohto roku oslávia štvrťstoročie existencie (v časoch, kedy som si z košického blšáku niesol poľskú „originálku“ „The Ten Commandments“ by niečo také nenapadlo asi ani im). Tí vystúpili v štvorici, len s jednou gitarou, na ktorú samozrejme hral „bájkar“ Phil Fasciana (on má taký príbeh o tom, ako pri lúpeži v obchode odbachol lúpežníka, ktorý ho postrelil, ale akosi o tom nehovoria policajné záznamy) a na mieste basgitaristu bol miesto „trablmejkra“ Jasona Blachowicza ktosi celkom iný. Mal som dosť obavy, ako sa to podarí s jednou gitarou všetko uhrať, ale nakoniec to dobre dopadlo. V prvom rade sa výrazne zlepšil zvuk – všetko bolo počuť ako treba, jednak je s jednou gitarou o problém menej, jednak stačí na pódiu to neprehuliť a celé Collo hrá ako cédečko. Program „zlovoľníkov“ pozostával exkluzívne z prvých dvoch albumov, debutu „The Ten Commandments“ (1991) a nasledovníka „Retribution“ a nebol to zlý nápad, toto bol od roku 1997 piaty raz, odkedy som Phila a spol. videl naživo, ale predtým väčšinou vždy hrali z aktuálnych albumov a tento návrat k začiatkom potešil mnohých. Ak poznáte death metal v podaní MC, tak viete, že ide tak trochu o zrýchlený a do extrému privedený SLAYER s deathmetalovým zvukom a old school revaným vokálom Bretta Hoffmana, ktorý s fúzmi model „starodávny vynálezca“ a v triku AGNOSTIC FRONT pôsobil rozhodne zdravším a živším dojmom než na Brutal Assaulte v roku 2007, kedy skutočne vyzeral, ako by ho päť minút pred koncertom vybrali z hrobu, do ktorého ho hneď po koncerte vrátia. „Multiple Stab Wounds“, „Thou Shall Kill“, prvá vec, ktorú kedy MC zložili – „Malevolent Creation“, „Retribution“, „Systematic Execution“ a ďalšie uviedli publikum, dokopy tak 250 ľudí, do varu a rozbehol sa stage diving, ktorý tentokrát viedol Tomáš, keďže iný popredný košický skokan má za sobotu absenciu. Floridská beštia podala stopercentný výkon, druhý monumentálny potom údajne na afterpárty, a zvlášť s Philom sa odfotil nejeden fanúšik.

Záver večera patril KRISIUN z brazílskeho Ijuí, čo bude nejaká dedina kdesi dolu na juhu krajiny, odkiaľ, ako vidno, sa tiež môže podariť preraziť. „My tria bratia“ Max (bicie) a Moyses Kolesne (gitara) a Alex Camargo (basgitara, vokál) už na Slovensku boli, v Spišskej Novej Vsi s INCANTATION a ESTUARY, ale ide o vec, ktorú tiež možno vidieť viac ako raz. Na rozdiel od predošlých oni nehrali až taký oldschoolový set, hoci sa vrátili až k debutu „Black Force Domain“, ale ťažisko bolo na troch posledných albumoch. Krátky výber z toho, čo zaznelo – „Kings Of Killing“, „The Will To Potency“, „Ravager“, „Blood Of Lions“, „Black Force Domain“, dokopy asi dvanásť kusov, v ktorých ste si mohli užiť všetky tváre brazílskych zbesilcov – tú starú typicky živelnú juhoamerickú, v ktorej sa snúbi divokosť starých KREATOR s temnotou MORBID ANGEL, a všetko je natoľko zrýchlené a zosurovené, že výsledkom je priamočiary náklepový death metal, potom tú z obdobia okolo „AssassiNation“, kde sa začalo experimentovať, ale nie s nejakým zjemňovaním – zaradenie náročnejších disharmonických pasáží v štýle MESHUGGAH brazílsky nárez ešte vylepšilo – až po tú aktuálnu, kde sa KRISIUN púšťajú do rozsiahlejších kompozícií plných rôznych vyhrávok a niekedy sa ani nedržia hesla, že rýchlosť víťazí. Precízne hudobnícke výkony, výborný hlboký hrdelný vokál, solídny zvuk a mohutné nasadenie publikum, ktoré bojovalo s fázami akejsi zimnej oťapenosti, rozsekalo na handry a každý mohol byť spokojný. Asi až na organizátorov, pretože 198 platiacich vo finále zas až tak nestačilo. Deň predtým v Poľsku na to isté dokázalo v meste, ktoré je od Košíc menšie skoro o polovicu, prísť trikrát toľko ľudí. Nemá cenu sa už nad tým ani rozhorčovať, je to proste tak, že v Poľsku má metal fanúšikov, u nás je to hlavne o tlčhuboch a podľa toho to aj tak vyzerá – pozrime si, ako si vo svete stoja poľské kapely, kam to niektoré z nich dotiahli, a ako sme na tom na Slovensku, kde si asi celá metalová obec môže dať do erbu heslo „na naše pomery...“ :-D Termín bol najlepší možný a tak sa mi zdá, že opäť bola hlavne Košičanom príliš „zima“ na to, aby sa im uráčilo prísť, našťastie aspoň „cudzinci“ ešte vedia oceniť, čo sa pre nich robí.

[ Martin ]



[ 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 ]



Copyright © 1997-2013 incipitum.sk, ISSN 1337-222X
Doslovné ani čiastočné preberanie materiálu zo stránok incipitum.sk nie je povolené bez predchádzajúceho písomného povolenia redakcie.

Hit Counter by Digits