r e p o r t á ž e  i n c i p i t u m
 r e p o r t á ž e
 r e p o r t á ž e  r e p o r t á ž e

titulka
koncerty
reportáže
recenzie
novinky
články
fotoreportáže
rozhovory
skupiny
ziny
kluby
rôzne
o nás

[ 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 ]

fotoreport Redblack Days, 14.-15.5., Fléda - Brno (CZ), 1.deň
fotoreport Redblack Days, 14.-15.5., Fléda - Brno (CZ), 2.deň
recenzia Forgotten Silence - KaBaAch
recenzia Sad Harmony - Tete-a-tete
recenzia Endless - Vital #1
recenzia Cales - The Pass in Time
recenzia Root - Black Seal
recenzia Insania - Out
report Brutal Assault vol. 9, 5.-7.8.2004, Hvozd u Konice (CZ), 1.deň
report Brutal Assault vol. 9, 5.-7.8.2004, Hvozd u Konice (CZ), 2.deň
report Brutal Assault vol. 9, 5.-7.8.2004, Hvozd u Konice (CZ), 3.deň
fotoreport Brutal Assault vol. 9, 5.-7.8.2004, Hvozd u Konice (CZ), 1.deň
fotoreport Brutal Assault vol. 9, 5.-7.8.2004, Hvozd u Konice (CZ), 2.deň
fotoreport Brutal Assault vol. 9, 5.-7.8.2004, Hvozd u Konice (CZ), 3.deň
report Without Shame Festival XIII., 24.4.2004, Butterfly - Košice (SK)
report Metalmania 2005, 11.3.2005, sportovní hala Novesta - Zlín (CZ)
fotoreport Metalmania 2004, 14.3.2004, Hala Novesta - Zlín (CZ)

Redblack days
14.5.: Endless, Forgotten Silence, Insania, Memoria, Flood
15.5.: Silent Stream Of Godless Elegy, Dark Gamballe, Sad Harmony, Animé
14.-15.5., Fléda - Brno (CZ)

Z roku na rok sa festival Redblack Days rozšíril z Brna aj do Ostravy a Prahy. Po minuloročných skúsenostiach som správne predpokladal, že sa bude jednať o jedinečný hudobný zážitok. Moravské vydavateľstvo pripravilo tohto roku lahôdky či už v podaní Forgotten Silence alebo Silent Stream Of Godless Elegy. Reakcie na vystúpenia v Ostrave a Prahe boli povzbudzujúce, takže aj očakávania stúpali každým dňom. S jednou vecou sa však na brnianskej zastávke nepočítalo, a to že český národ nadovšetko miluje hokej a vo väčšine prípadov ho má radšej ako hocijakú inú kultúrnu akciu. Návštevnosť bola po oba dni minimálna.
Ako prvý sa v poloprázdnej Fléde predstavili ostravský, vlasy-zabudnúvší, Endless. Hlavnú dejovú osnovu celého vystúpenia tvorili skladby z posledného cd "Perfect Message". Kto mal tú česť a pozná Endless, tak vie, že ich hudba disponuje voľnosťou a energickosťou. Žiadne komplikované pasáže, skôr dôslednosť, zmysel pre dotiahnutie nápadov a chytľavé melódie. Sami chalani kedysi celkom výstižne charakterizovali svoju hudbu ako "emotívne-pozitívna agresivita v rámci metalu či hardrocku". Samotnému vystúpeniu chýbalo jedine publikum, ktoré by oživilo a vygradovalo náladu až do nekonečna.
Playlist: 1. Fragments, 2. Can We Untie Ourselves, 3. No Cover, 4. 363 Days, 5. History, 6. Between A Rock And A Hard Place , 7. Sundown, 8. My Little World, 9. Deep Inside
Vystúpenie Sad Harmony bolo zamerané na prezentáciu nového materiálu. K veciam zo staršej tvorby sa chalani vrátili iba okrajovo dvoma spomienkami z albumu "Tete-A-Tete". Na alternatívny doom-rock na čele so Skunyho vokálom sa minulý rock na Redblack Days vyskákal skoro každý, dneska sa poriadne nemal kto, hoci prevedenie a úroveň boli takmer identické. Opäť daň za návštevnosť a jasný dôkaz toho, čo dokáže podpora publika. Malým mínusom bola bassgitara v rukách frontmana, ktorá síce dôkladne ohraničovala spodok Sad Harmony, ale z nepochopiteľných príčin bola obmedzená iba na strunu E a tóny s ňou spojené. Tentoraz daň za spev a koncentrácia na nové texty?
Memoria na čele s Andreou Baslovou rozpohybovala preriedené publikum. V sobotný večer sa im dostalo snáď najväčšieho aplauzu zo zúčastnených, hoci si dovolím tvrdiť, že minimálne trošku záhady v tom bolo. Neustále trápne komentáre Andrei, pôsobiace bezduchým dojmom, vo mne vzbudzovali od úvodných chvíľ pocity nevôle. Našťastie dochádzalo ku kompenzáciám v skladbách, predovšetkým z albumu "Timelessness", pri ktorých sa dalo zabudnúť na výplody počuté. Blahodarný vplyv mala aj sympatická huslistka, ktorej elegancia a osviežujúce linky v skladbách zaujali nejedno oko či ucho. V tejto nálade prebiehal celý koncert, hudobne na úrovni s dobrými nápadmi, vokálom, technicky nenáročné, ale chytľavé. Ku koncu setu prišiel rad aj na ochutnávky z nového materiálu, ktorý verte či nie, ale rytmikou a postupmi pripomínal Rammstein. Rammstein so ženským vokálom a menšou dávkou elektroniky.
Záverečnou bodkou za úvodným dňom boli Forgotten Silence. Pre väčšinu zúčastnených asi najväčšie lákadlo večera. Práve na Redblack Days sa naskytla jedinečná možnosť vidieť po štyroch rokoch Forgotten Silence opäť koncertovať. Jedná sa o avantgardnú experimentálnu hudba obdarenú o množstvo netradičných a originálnych nápadov postavených na pevnom základe, muzikantskej vyzretosti a umení tvoriť. Štvorica hudobníkov na čele s Krustym predviedla vynikajúci výkon. Hlavný motív vystúpenia bol založený na prezentácii nového materiálu a návrat do povedomia ľudí po dlhšej neprítomnosti. Predovšetkým z nových vecí sálal duch progresivity ala Dream Theater či nálad Porcupine Tree podfarbený hammondkami. Hudba sa vyznačovala častými zmenami temp, netradičných postupov a neopísateľnou atmosférou, ktorá vtiahla do deja takmer každého. Okrem nových vecí sme s Forgotten Silence zaznamenali návrat o desať rokov späť v podaní songov z legendárneho albumu Thots. Na záveračnú skladbu prišiel Jirka Kučerovský z Animé a tento fakt dával tušiť, že sa bude jednať o hit Porcupine Tree s názvom "Blackest Eyes". Tak sa aj stalo a najemotívnejšia skladba večera s výbornou atmosférou a náladami ukončila prvý deň. Mimochodom bolo zaujímavé sledovať ako sa Jirka zo začiatku držal frázovania Stevena Wilsona z Porcupine Tree a záverečný part prispôsobil k svojmu obrazu a jeho typickému frázovaniu z Animé. Bolo to výborné.
Druhý deň začal za podobných okolností ako prvý. Podobná návštevnosť nenapĺňala asi nikoho optimizmom, ale hudobné obsadenie malo ambície prekonať kapely zo sobotného večera. Ako prvý sa predstavili domáci Animé. Vystúpenie poňali z podobného uhlu ako to pražské pred Anathemou, vychádzajúc z nového materiálu a lahôdok zo "Sky Above The Wires". Úprimne sa priznám, že nové veci sa mi čoraz viac začínajú páčiť, pomaly sa s nimi zžívam a nachádzam v nich veľa pekného. Pripravovanú dvojku odporúčam všetkým priaznivcom náladovej rockovej či pseudorockovej hudby so zmyslom k melodickej priamočiarosti a precíznej kompaktnosti diela. Výborné výkony všetkých muzikantov, melodický a čistý vokál až po záverečné ambientné zvuky za pomoci šnúry ku gitare poukázali, že sa jedná o originálnu a kvalitnú kapelu, ktorá však neúnavne zvádza boj o poslucháčsku základňu. Metalová subkultúra je žiaľ príliš "TRUE" a o tej inej radšej písať nebudem. Uvidíme či sa druhým cd podarí prelomiť začarovanú predajnosť úvodného albumu.
Dark Gamballe zaznamenali v poslednej dobe pomerne veľký rozmach a ich aktuálne cd "Superstar" disponuje už na prvé počutie hitmi, ktoré sa pomerne rýchlo dostanú do mysle poslucháčstva. Od tohto vystúpenia som teda čakal potvrdenie vysokej štandardizovanej úrovne, pretože chytľavá rocková hudba podfarbená elektronickými prvkami a zaujímavé texty v češtine sú silnými atribútmi "gambálov". Od výrazne negatívneho názoru na ich hudbu som sa časom a počtom absolvovaných koncertov dopracoval až k súčasnému pozitívnemu vzťahu. Hralo sa predovšetkým z už spomínanej dosky "Superstar". Odzneli chronicky známe skladby ako "Oni", "Baletky v hlavě", "Běh na dlohou trať", "Krystaly" či "V zrcadlech" a dostalo sa aj na cover od Korn a na "Zubatú" od Pražského výberu. Tí, čo ostali v sále mohli byť s výkonom spokojní a tí, čo uprednostnili sledovanie hokeja mali aspoň dobrú zvukovú kulisu.
Dark Gamballe vystriedali Silent Stream Of Godless Elegy. Síce bez huslí, ale po prvýkrát v čarovnej kombinácii s cimbalovou muzikou Radošov. Z tohto dôvodu bolo pódium brnianskej Flédy zaplnené na každom centimetri a paradoxne tesne pred pódiom prázdno až na dve slovenské výnimky - mňa a cestovateľa Selmiho :-). Nosnou vlnou celého vystúpenia bolo posledné cd "Relic Dances", ktoré odznelo celé. V závere nezabudli silenťáci ani na podarené coverky od Dead Can Dance - Cantara a Led Zeppelin - Kashmir. Hudobne vynikajúce, zvuk aj hlasitosť na mieste, cimbalová hudba Rodošov taktiež bravúrna. Na hudobníkoch z Radošova bolo vidieť úvodné rozpaky z toho čo príde a pochybujem, že niekedy zažili čosi podobné. Prevažne dlhovlasá časť publika v nich evidentne nevyvolávala 100% istotu a vlasy poletujúce v ovzduší asi tiež nevideli pri svojich vystúpeniach. Počiatočná nervozita však rýchlo opadla a všetko bolo v poriadku :-). Zaujímavé bolo sledovať priebeh tohto nápadu a hlavne až prekvapivo podarený výsledný efekt, ktorý urobil silný dojem asi na všetkých prítomných. Kapele sa podarilo preniesť identickosť a nálady z albumu priamo do svojho vystúpenia. Doom metal s moravským ľudovým folklórom, chytľavosť a originalita, ukážka toho, čo sa v tomto žánri ešte dá dosiahnuť. Určite najlepšie vystúpenie SSOGE, ktoré som doteraz videl.
Playlist: Trinity, Look, I Would Dance, My Friend Who Doesn't Exist, To Face The End, You Loved The Only Blood, Together, We Shall Go, Gigula, Lonely, Summoning Of The Muse, cover Dead Can Dance - Cantara, cover Led Zepellin - Kashmir
Redblack Days poukázali na ozajstné priority ľudí, kedy si namiesto kvalitného kultúrneho zážitku vyberajú hokej či inú zábavu. V prípade hokeja ide možno o potrebu zvyšovania národnej hrdosti či potreba fiktívneho participovania na úspechu. Ťažko sa určuje príčina. Slabá návštevnosť výrazne upravila atmosféru, kde namiesto očakávaní o masívnej podpore publika došlo skôr k vytvoreniu osobnejšej a emotívnejšej atmosféry. Vrcholmi festivalu boli Forgotten Silence a Silent Strem Of Godless Elegy. Nezaváhal však nikto a každá z kapiel sa predviedla v peknom svetle. Kvôli chorobe nedorazila druhý deň Insania, ale inak sa podarilo harmonogram naplniť. Už teraz sa teším na budúcoročné pokračovanie tejto mimoriadnej akcie, ktorá zatiaľ nenašla v našich končinách konkurenta. Neviem si totiž predstaviť žiadne iné vydavateľstvo, ktoré by mohlo v podobnom motíve a s podobnými úspechmi napodobniť Redblack.

[ Tomáš ]

[ 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 ]



Copyright © 1997-2013 incipitum.sk, ISSN 1337-222X
Doslovné ani čiastočné preberanie materiálu zo stránok incipitum.sk nie je povolené bez predchádzajúceho písomného povolenia redakcie.

Hit Counter by Digits